KetoMix specialistka
Máte otázky?
Specialistka Jana vám poradí

607 487 417
(Po - Ne: 8h - 23h)


Výživový seriál (5/6): Počítat nebo nepočítat vlákninu mezi sacharidy?

2 minuty čtení
5 (2) monika-telupilova-foto

Vláknina je skutečně sacharid. Sacharidy totiž zjednodušeně můžeme rozdělit na:

Jednoduché – cukry
Složené – škroby a vláknina

Přesto, že je vláknina sacharid, nemusíte se bát, že vám naruší ketózu. Naše trávicí enzymy totiž vlákninu neumí rozložit. Lidský trávicí trakt ji nedokáže vstřebat ze střeva, jako to umí například přežvýkavci a proto se vláknina do množství denního příjmu sacharidů nezapočítává.

Jaký je tedy smysl tolik doporučované vlákniny, když jí tělo neumí trávit? Vláknina má totiž jiný a velmi důležitý význam.

Nutné je nejprve vědět, že rozlišujeme dva druhy vlákniny. Jeden druh je nazýván NErozpustná vláknina a druhý rozpustná vláknina.

1. Nerozpustná vláknina námi prochází nezměněná. Ve střevech nabobtná, zvyšuje obsah tráveniny a urychluje tak její průchod trávicím traktem. Předchází tak zácpě a zabraňuje tomu, aby natrávená potrava setrvávala ve střevech příliš dlouho a tím působí například jako prevence zácpy, rakoviny tlustého střeva, apod. Zdrojem této vlákniny jsou hlavně různé obaly plodů jako třeba jablečná slupka nebo otruby, tedy slupky obilovin, které najdete v celozrnných potravinách.

2Z televizních reklam určitě znáte termín prebiotikum – a to je přesně ten druhý zmiňovaný druh vlákniny, tedy takzvaná rozpustná vláknina. Prebiotika jsou totiž, řekněme, krmením pro zdraví prospěšné bakterie v našich střevech. Příjmem rozpustné vlákniny pozitivně ovlivňujete osídlení vašich střev. Jak už dnes víme, mikroorganismy v našich střevech mají vliv například na naši imunitu, psychiku, ale i tělesnou váhu. Mezi zdroje rozpustné vlákniny řadíme například psyllium nebo inulin, který je bohatě obsažen v čekankovém sirupu. Rozpustnou vlákninu ale samozřejmě najdete i v každém druhu ovoce, zeleniny nebo obiloviny.

 

Pomohl Vám tento článek?
5 3
hodnocení
Tento článek pomohl již 3 čtenářům a má průměrné hodnocení 5

monika-telupilova-foto
Autor článku
Monika Tělupilová
Zobrazit další články autora

Výživová poradkyně s desetiletou praxí v podnikání v oblasti výživy a vystudovaná nutriční terapeutka. Založila dvě pobočky výživové poradny, a to v Šumperku v roce 2010 a v Brně v roce 2012. Za dobu působení jimi prošlo několik tisíc klientů. Každodenně pomáhá desítkám lidí s úpravou jídelníčku za účelem zdravého stravování, redukce či nabírání hmotnosti. V roce 2017 byla porotkyní a součástí nutričního týmu pečujícího o finalistky České MISS. Výsledky úspěšných klientů můžete najít v časopise Tina. Několikrát vystupovala v ČT v pořadu Sama doma a Dobré ráno. Pravidelně publikuje v Brněnském deníku Rovnost, její citace se objevují v článcích na internetových portálech v Česku i na Slovensku. Je nutriční garantkou celorepublikového projektu Pestrá strava – CEFF v České i Slovenské republice.

Naše další články