KetoMix specialistka
Máte otázky?
Specialistka Jana vám poradí

607 487 417
(Po - Ne: 8h - 23h)


Výživový seriál: Počítat nebo nepočítat vlákninu mezi sacharidy?

3 minuty čtení
5-6 author

Připravili jsme pro vás seriál 6ti krátkých článků, ve kterých vás provedeme sladkým sacharidovým světem.
Po skončení KetoMix diety se většina z vás vrátí k vyvážené stravě, která sacharidy v rozumné míře obsahuje a proto jsme se rozhodli vás vyzbrojit informacemi.

Vláknina je skutečně sacharid. Sacharidy totiž dělíme na:

Jednoduché – cukry
Složené – škroby a vláknina

Nicméně, přestože vláknina je sacharid, nemusíte se bát, že vám naruší ketózu. Naše trávicí enzymy totiž vlákninu neumí rozložit na jednoduché cukry (jako je tomu u škrobů). Lidský trávicí trakt ji nedokáže vstřebat ze střeva, jako to umí například přežvýkavci a proto se vláknina do množství denního příjmu sacharidů nezapočítává.

Jaký je tedy smysl tolik doporučované vlákniny, když jí tělo neumí trávit? Vláknina má totiž jiný a velmi důležitý význam.

Nutné je nejprve vědět, že rozlišujeme dva druhy vlákniny. Jeden druh je nazýván NErozpustná vláknina a druhý rozpustná vláknina.

1. Nerozpustná vláknina námi prochází nezměněná. Ve střevech nabobtná, zvyšuje obsah tráveniny a urychluje tak její průchod trávicím traktem. Předchází tak zácpě a zabraňuje tomu, aby natrávená potrava setrvávala ve střevech příliš dlouho a tím působí například jako prevence rakoviny tlustého střeva. Zdrojem této vlákniny jsou hlavně různé obaly plodů jako třeba jablečná slupka nebo otruby, tedy slupky obilovin, které najdete v celozrnných potravinách.

2Z televizních reklam určitě znáte termín prebiotikum – a to je přesně ten druhý zmiňovaný druh vlákniny, tedy takzvaná rozpustná vláknina. Prebiotika jsou totiž, řekněme, krmením pro zdraví-prospěšné bakterie v našich střevech. Příjmem rozpustné vlákniny pozitivně ovlivňujete osídlení vlastních střev a jak už dnes víme mikroorganismy v našich střevech mají vliv například na psychiku, celkovou pohodu ale i tělesnou váhu. Mezi zdroje rozpustné vlákniny řadíme například psyllium nebo inulin, který je bohatě obsažen v čekankovém sirupu. Rozpustnou vlákninu ale samozřejmě najdete i v každém druhu ovoce, zeleniny nebo obiloviny.

 

Pomohl Vám tento článek?

author
Autor článku
Monika Čermáková
Zobrazit další články autora

Naše další články

shutterstock_270699890 1 minuta čtení

Pórkový koláč z KetoMix omelety

Stejně jako dávno neplatí, že do ketonové diety nepatří pečivo a přílohy, neplatí ani to, že se musíte vzdát alkoholu. I když, i to má svoje pravidla.