KetoMix specialistka
Máte otázky?
Specialistka Jana vám poradí

607 487 417
(Po - Ne: 8h - 23h)


Pět mýtů o ketonové dietě

4 minuty čtení
keto mix 15.5.20191653 (1)

Bílkovinná, proteinová dieta, či ketonová dieta. Ať už jím říkáte jakkoliv, jsou založené na podobném principu. Na sníženém příjmu sacharidů na minimum a zvýšeném příjmu bílkovin. Ačkoliv vás tento vždy krátkodobý způsob stravování může zbavit nadváhy a s ním spojených zdravotních a jiných obtíží, panuje kolem nich spousta mýtů a polopravd.

1: Celý den jím jenom bílkoviny

Naše tělo potřebuje všechny makroživiny – tedy sacharidy, tuky i bílkoviny. Kdybychom nějakým zázrakem jedli pouze a jen bílkoviny (proteiny) bez zbylých živin, náš organismus a psychika by to brzy nezvládly. Vždyť i náš mozek pro svou činnost sacharidy potřebuje a denní příjem nesmí dlouhodobě klesnout pod 50 g. Dobře nastavená proteinová dieta s tím počítá, proto pokud se obrátíte na odborníka, zůstanete v omezeném režimu pouze pár týdnů, nikoliv napořád. Poměr přijímaných živin se postupně ustálí na normálu.


2: Ketonová dieta je nebezpečná pro játra a ledviny

Bílkoviny se tráví v zažívacím traktu, kde se štěpí na aminokyseliny a přes střevní stěny se dostávají do krevního řečiště. Pokud jíme více bílkovin, vzniká tudíž i více aminokyselin než standardně a tělo má více práce s odbouráváním. Tento proces probíhá v játrech a vzniká při něm jako odpad močovina, jež následně projde přes ledviny a odchází z těla ven. Proto se mluví o zatížení jater a ledvin. Při běžném stravování se obecně doporučuje sníst denně bílkovin 0,8 až 1,2 g/1 kg ideální tělesné hmotnosti. Při ketonové dietě se denní dávka bílkovin zvýší na 1,2 g až 1,4 g. Navýšení je tedy opravdu minimální a u zdravého jedince se nejedná o žádné riziko. Oproti tomu několik až desítek kilogramů nadváhy, které s sebou pořád vláčíme, naše tělo prokazatelně ohrožují.

3: Po skončení diety nastane jojo-efekt

Nejčastější chybou je úvaha „už jsem zhubla to, co jsem chtěla, jdu zase jíst jako dřív“. Pokud se po ukončení jakéhokoliv dietního režimu vrátíte zpět k dřívějšímu jídelníčku, pochopitelně přijde jojo-efekt. Zde pak není na vině samotná dieta, ale návrat k původním stravovacím návykům, kvůli kterým jste dříve nabrali.  Rozumné diety vás mají postupně připravit na budoucí kvalitní a vyvážený jídelníček s ideálním poměrem živin.

4: Proteinové nápoje jsou jen pro sportovce

Proteinové nápoje vídáme u sportovců, kteří ho pijí s oblibou po tréninku. V tomto případě se obvykle jedná o jedno druhové (často syrovátkové) a rychle vstřebatelné drinky. Jejich hlavní funkcí je dostat se rychle do svalů, jež v tom okamžiku potřebují výživu, aby mohly regenerovat a sílit. Jestli chcete spíše zhubnout nebo doplnit jídelníček, musíte se poohlédnout po úplně jiných proteinových nápojích. Takových, které obsahují širší spektrum bílkovin, pomaleji se vstřebávají a zasytí tudíž na delší dobu. V případě, že cestujete nebo zkrátka nemáte čas a možnost v klidu zasednout ke stolu, poslouží skvěle jako kvalitní náhrada jednoho jídla.

5: Musím se takto stravovat napořád

Proteinovou dietu, stejně jako jakoukoli jinou, nejde držet věčně. Má svůj začátek i konec. Je vhodné po skončení proteinové diety navyšovat sacharidy postupně. Přidávání sacharidů do jídelníčku po skončení diety by mělo být pozvolné a strava energeticky vyvážená, aby nedošlo k nepříznivému jojo efektu. Pokud byl člověk před ketonovou dietou zvyklý jíst nadměrné množství sacharidů, zejména ve formě jednoduchých cukrů, neměl by se k tomu rozhodně vracet, jinak je téměř jisté, že svá pracně shozená kila nabere velmi rychle zpět.

Pomohl Vám tento článek?

Autor článku
David Herold
Zobrazit další články autora

Naše další články

0eefc2acf63c297f3220dab110989a59 1 minuta čtení

Gulášová polévka s kysaným zelím

Stejně jako dávno neplatí, že do ketonové diety nepatří pečivo a přílohy, neplatí ani to, že se musíte vzdát alkoholu. I když, i to má svoje pravidla.

KetoMix houskový knedlík 1 minuta čtení

KetoMix houskový knedlík

Stejně jako dávno neplatí, že do ketonové diety nepatří pečivo a přílohy, neplatí ani to, že se musíte vzdát alkoholu. I když, i to má svoje pravidla.

Bez názvu-1 1 minuta čtení

Špenátové placičky

Stejně jako dávno neplatí, že do ketonové diety nepatří pečivo a přílohy, neplatí ani to, že se musíte vzdát alkoholu. I když, i to má svoje pravidla.