KetoMix specialistka
Máte otázky?
Specialistka Jana vám poradí

607 487 417
(Po - Ne: 8h - 23h)


Pět mýtů o ketonové dietě

4 minuty čtení
keto mix 15.5.20191653 (1) monika-telupilova-foto

Bílkovinná, proteinová dieta, či ketonová dieta. Ať už jím říkáte jakkoliv, jsou založené na podobném principu. Na sníženém příjmu sacharidů na minimum a zvýšeném příjmu bílkovin. Ačkoliv vás tento vždy krátkodobý způsob stravování může zbavit nadváhy a s ním spojených zdravotních a jiných obtíží, panuje kolem nich spousta mýtů a polopravd.

1: Celý den jím jenom bílkoviny

Naše tělo potřebuje všechny makroživiny – tedy sacharidy, tuky i bílkoviny. Kdybychom nějakým zázrakem jedli pouze a jen bílkoviny (proteiny) bez zbylých živin, náš organismus a psychika by to brzy nezvládly. Vždyť i náš mozek pro svou činnost sacharidy potřebuje a denní příjem nesmí dlouhodobě klesnout pod 50 g. Dobře nastavená proteinová dieta s tím počítá, proto pokud se obrátíte na odborníka, zůstanete v omezeném režimu pouze pár týdnů, nikoliv napořád. Poměr přijímaných živin se postupně ustálí na normálu.


2: Ketonová dieta je nebezpečná pro játra a ledviny

Bílkoviny se tráví v zažívacím traktu, kde se štěpí na aminokyseliny a přes střevní stěny se dostávají do krevního řečiště. Pokud jíme více bílkovin, vzniká tudíž i více aminokyselin než standardně a tělo má více práce s odbouráváním. Tento proces probíhá v játrech a vzniká při něm jako odpad močovina, jež následně projde přes ledviny a odchází z těla ven. Proto se mluví o zatížení jater a ledvin. Při běžném stravování se obecně doporučuje sníst denně bílkovin 0,8 až 1,2 g/1 kg ideální tělesné hmotnosti. Při ketonové dietě se denní dávka bílkovin zvýší na 1,2 g až 1,4 g. Navýšení je tedy opravdu minimální a u zdravého jedince se nejedná o žádné riziko. Oproti tomu několik až desítek kilogramů nadváhy, které s sebou pořád vláčíme, naše tělo prokazatelně ohrožují.

3: Po skončení diety nastane jojo-efekt

Nejčastější chybou je úvaha „už jsem zhubla to, co jsem chtěla, jdu zase jíst jako dřív“. Pokud se po ukončení jakéhokoliv dietního režimu vrátíte zpět k dřívějšímu jídelníčku, pochopitelně přijde jojo-efekt. Zde pak není na vině samotná dieta, ale návrat k původním stravovacím návykům, kvůli kterým jste dříve nabrali.  Rozumné diety vás mají postupně připravit na budoucí kvalitní a vyvážený jídelníček s ideálním poměrem živin.

4: Proteinové nápoje jsou jen pro sportovce

Proteinové nápoje vídáme u sportovců, kteří ho pijí s oblibou po tréninku. V tomto případě se obvykle jedná o jedno druhové (často syrovátkové) a rychle vstřebatelné drinky. Jejich hlavní funkcí je dostat se rychle do svalů, jež v tom okamžiku potřebují výživu, aby mohly regenerovat a sílit. Jestli chcete spíše zhubnout nebo doplnit jídelníček, musíte se poohlédnout po úplně jiných proteinových nápojích. Takových, které obsahují širší spektrum bílkovin, pomaleji se vstřebávají a zasytí tudíž na delší dobu. V případě, že cestujete nebo zkrátka nemáte čas a možnost v klidu zasednout ke stolu, poslouží skvěle jako kvalitní náhrada jednoho jídla.

5: Musím se takto stravovat napořád

Proteinovou dietu, stejně jako jakoukoli jinou, nejde držet věčně. Má svůj začátek i konec. Je vhodné po skončení proteinové diety navyšovat sacharidy postupně. Přidávání sacharidů do jídelníčku po skončení diety by mělo být pozvolné a strava energeticky vyvážená, aby nedošlo k nepříznivému jojo efektu. Pokud byl člověk před ketonovou dietou zvyklý jíst nadměrné množství sacharidů, zejména ve formě jednoduchých cukrů, neměl by se k tomu rozhodně vracet, jinak je téměř jisté, že svá pracně shozená kila nabere velmi rychle zpět.

Pomohl Vám tento článek?

monika-telupilova-foto
Autor článku
Monika Tělupilová
Zobrazit další články autora

Výživová poradkyně s desetiletou praxí v podnikání v oblasti výživy a vystudovaná nutriční terapeutka. Založila dvě pobočky výživové poradny, a to v Šumperku v roce 2010 a v Brně v roce 2012. Za dobu působení jimi prošlo několik tisíc klientů. Každodenně pomáhá desítkám lidí s úpravou jídelníčku za účelem zdravého stravování, redukce či nabírání hmotnosti. V roce 2017 byla porotkyní a součástí nutričního týmu pečujícího o finalistky České MISS. Výsledky úspěšných klientů můžete najít v časopise Tina. Několikrát vystupovala v ČT v pořadu Sama doma a Dobré ráno. Pravidelně publikuje v Brněnském deníku Rovnost, její citace se objevují v článcích na internetových portálech v Česku i na Slovensku. Je nutriční garantkou celorepublikového projektu Pestrá strava – CEFF v České i Slovenské republice.

Naše další články

keto mix listopad 2019232700 3 minuty čtení

Štědrovečerní menu

Připravte si štědrovečerní večeři, po které nepřiberete. Nechejte se inspirovat našimi recepty a ani nepoznáte, že jste letos udělali něco…