Výživový seriál: Cukr nemusí být sladký

10.5.2019

Připravili jsme pro vás seriál 6ti krátkých článků, ve kterých vás provedeme sladkým sacharidovým světem.
Po skončení KetoMix diety se většina z vás vrátí k vyvážené stravě, která sacharidy v rozumné míře obsahuje a proto jsme se rozhodli vás vyzbrojit informacemi.

Mnoho začátečníků si pod pojmem sacharidy představuje pouze sladké sacharidy, neboli cukry. Nicméně sacharidy můžeme rozdělit do dvou skupin:
▪️ jednoduché sacharidy
▪️ složené sacharidy.

Jednoduché sacharidy, které jsou často nazývány cukry, poznáte podle nasládlé chuti.
Složené sacharidy už ale nikoliv. Spadají sem hlavně škroby, které sladce nechutnají. Najdete je například v bramborách, rýži, těstovinách, kukuřici, pohance nebo v pečivu.

Jak už názvy napovídají, složené (nesladké) sacharidy jsou sloučeninami jednoduchých sacharidů, tedy mnoha těch malých sladkých cukrů. Ověřit si to můžete snadno – zkuste hodně dlouho žvýkat kousek pečiva – po chvíli ucítíte sladkou chuť. Obsažené složené sacharidy se díky enzymům začínají rozkládat na malé jednoduché sacharidy (cukry), které už vaše chuťové pohárky rozeznají.

Až tedy budete v obchodě zkoumat etiketu vaší oblíbené potraviny, ve výživových údajích najdete údaj “Sacharidy”. Uvedená hodnota “sacharidů” představuje součet složených sacharidů (škrobů) a jednoduchých sacharidů (cukrů). Pokud držíte ketonovou dietu, tak vám stačí sledovat tento údaj.

Pokud už jste ale ve fázi, kdy váhu udržujete a snažíte se o vyvážený jídelníček, měl by vás zajímat i následující údaj “z toho cukry”, kde je uvedeno kolik je v potravině obsaženo těch sladkých jednoduchých sacharidů. Pokud totiž nejsme sportovci, cukry bychom měli omezovat na minimum. Ale o tom zase jindy .

>NÁSLEDUJÍCÍ DÍL

>PŘEDCHOZÍ DÍL

 

Jeden komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *